5ـ1ـ منطق (RADAR Logic) RADAR و جايگاه آن در مدل تعالي EFQM
طبق منطق RADAR هر سازمان بايد نتايجي را كه بعنوان پيامد دستيابي به خط مشي و راهبردهاي خود هدفگذاري نموده است، مورد سنجش قرار داده و اندازهگيري نمايد. در اين مورد سازمان بايد مجموعهاي از رويكردهاي روشن، با ثبات و يكپارچه را كه تأمين نتايج مطلوب را امكانپذير مينمايد شناسايي و تدوين نموده و آنها را به طريقي نظام يافته و بگونهاي كه از اجراي كامل آنها اطمينان حاصل شود جاري نمايد. سازمان بايد بطور مرتب رويكردهاي خود را مورد ارزيابي و بازنگري قرار داده و آنها را بهبود دهد.
5ـ2ـ اجزاء تشكيل دهنده منطق رادار (RADAR) :
Results = نتايج
Approach = رويكرد
Deployment = اجرا و استقرار
Assessment and Review = ارزيابي و بازنگري
هريك از عوامل فوق داراي مشخصهها و تعاريف زير هستند. اين عناصر منطق رادار بايد در مورد كليه معيارها، مورد بررسي و تحليل قرار بگيرند. توجه به اين نكته ضروري است كه در منطق رادار، آنچه كه اهميت دارد رويكرد، طرز تلقي و باور سازمانها و مديران آنها در هدايت و راهبري سازمان در جهت خط مشيها و راهبردهاي تعيين شده است. از اينرو رويكردها در سازمانها مثل باور و طرز تلقي در افراد عمل ميكنند. بطوريكه هر موفقيت و دستاوردي ماحصل رويكردها و طرز تلقيها و برداشتهاي سازمان از محيط اطراف خود است. ذيلاً هر يك از اجزاء تشكيل دهنده منطق رادار را تشريح ميكنيم.
5ـ3ـ تعريف عناصر رادار
5ـ3ـ1ـ رويكرد
آنچه را كه سازمان در رابطه با هر معيار انجام ميدهد يا برنامهريزي ميكند كه انجام دهد و دربرگيرنده فرآيندها، روشها، استانداردها، آئيننامهها، مقررات و توافقات موجود در سازمان ميباشد رويكرد ميگويند. در ارزيابي رويكرد بايد توجه داشت كه هر رويكردي ميبايست از ويژگيهاي زير برخوردار باشد :
5ـ3ـ1ـ1ـ منطقي بودن
الف) وجود منطق روشن و مستدل
هر رويكرد بايد قابل درك بوده و بر مبناي قابل فهمي ايجاد شده باشد.
ب) تعريف شفاف و برخورداري از روش مناسب براي تدوين رويكرد
تعريف صحيح رويكرد و تبعيت از روشي مناسب جهت شناسايي و تدوين رويكرد
ج) توجه به نيازهاي كلية ذينفعان
در اين ويژگي تعيين رويكرد به صورتي كه نياز همه ذينفعان مورد توجه قرار گرفته باشد مد نظر است.
5ـ3ـ1ـ2ـ يكپارچگي و هماهنگ بودن رويكرد با ساير رويكردها
در اين قسمت ويژگيهاي زير مدنظر است :
الف) پشتيباني از خط مشي و راهبرد
در اين مورد چگونگي ارتباط و تبعيت رويكرد از خط مشي و راهبردهاي سازمان مدنظر است.
ب) هماهنگي و ارتباط رويكردها
در اين مورد عدم وجود تضاد و تعارض بين ساختار و مفاد رويكرد با ساير رويكردهاي مرتبط سازمان، در محدوده مورد بررسي مدنظر است.
5ـ3ـ2ـ استقرار / اجرا
استقرار عبارتست از كليه فعاليتهايي كه سازمان جهت اجراي صحيح و سيستماتيك رويكرد انجام ميدهد. در بررسي اين ويژگي، بايد به موارد زير توجه كرد :
الف) بكارگيري و اجراي رويكرد
در اينجا ميزان اجراي عملي رويكرد در سطوح افقي و عمودي و در تمامي نواحي يا فرآيندها يا در مورد همه محصولات و خدمات مرتبط مدنظر است.
ب) استقرار ساختار يافته رويكرد
در اين مورد وجود شواهد عيني دال بر اجراي رويكردها به روشي نظاممند مدنظر است.
5ـ3ـ3ـ ارزيابي و بازنگري
اين ويژگي بر تلاش سازمان در استفاده از روشي مناسب جهت ارزيابي و بازنگري رويكرد و بكارگيري آن نظر دارد و در ارزيابي آن بايد به موارد زير توجه كرد :
الف) اندازهگيري منظم اثربخشي رويكرد و اجراي مؤثر آن
ب) استفاده از فعاليتهاي يادگيري در تعيين فرصتهاي بهبود و ميزان استفاده از بازخورها با هدف افزايش موفقيتها و فرصتها
ج) بررسي استفاده از نتايج اندازهگيري و يادگيري در تعيين اولويتهاي بهبود
5ـ3ـ4ـ نتايج
نشاندهنده دستاوردها و پيامدهاي حاصل از اجراي رويكردها براي سازمان ميباشند و براساس ويژگيهاي ذيل قابل بررسي هستند :
الف) روند
روند به معني سابقه و اطلاعات آماري از افت و خيز موضوع / نتيجه مورد بررسي است. روند در زمينههاي زير قابل بررسي است:
5ـ3ـ4ـ1ـ وجود روند مثبت يا عملكرد رضايت بخش
مشاهده مدارك و آمارهايي دال بر وجود روند مثبت يا عملكرد رضايت بخش در مورد نكته مورد بررسي
ب) اهداف
وجود مقاصدي مشخص و كمّي و تعيين ميزان دسترسي به آنها در مورد نكات مورد بررسي
5ـ3ـ4ـ2ـ تحقق اهداف
وجود مدارك و شواهد لازم براي مقايسه اهداف و عملكرد واقعي و اثبات دستيابي به اهداف تعيين شده
4ـ3ـ4ـ3ـ مناسب بودن اهداف
متناسب بودن هدفها با ظرفيتها و واقعيتها در زمينه نكات مورد بررسي
ج) مقايسه
مقايسه نتايج بدست آمده با سازمانهاي مشابه
4ـ3ـ4ـ4ـ نتايج قابل مقايسه با متوسط يا بهترين سازمانهاي مشابه اعلام شده
د) وابستگي
امكان بررسي ارتباط و تعامل نتايج بدست آمده با رويكردها و اثبات موضوع وابستگي نتايج حاصله با رويكردهاي تعيين شده
4ـ3ـ4ـ5ـ وابستگي نتايج به رويكردها
وجود شواهد مثبت دال بر ارتباط عللي و معلولي نتايج با رويكردهاي اجرا شده / بكار گرفته شده در سازمان
5ـ3ـ5ـ محدوده
دربرگيرنده يك ناحيه از سازمان، يك معيار و يا هر دوي آنها بوده و در موارد زير قابل بررسي ميباشد :
الف) ارتباط نتايج با محدوده مربوطه
اين موضوع يعني مشاهده اينكه نتايج بدست آمده چه گسترهاي از نواحي مرتبط را در سازمان پوشش داده و تعيين اينكه چه گسترهاي از نتايج با معيار مورد بررسي مرتبط ميباشند و بررسي و درك صحيح از ارتباط نتايج ارايه شده با رويكردهاي اتخاذ شده و اقدامات عملي سازمان
5ـ4ـ روشهاي ارزيابي براساس مدل تعالي سازماني EFQM
مدل تعالي سازماني EFQM را ميتوان براي فعاليتهاي مختلفي ازجمله عارضهيابي و خودارزيابي مورد استفاده قرار داد. اما، توجه داشته باشيد كه نبايد انتظار داشت اين مدل همه واقعيات و شرايط خاص سازمان شما را دربر بگيرد.
در راستاي تحقق اين اهداف و به منظور استفاده از EFQM در راهنماي ارزيابي براساس اين شش ابزار زير معرفي شدهاند :
الف) كارت مسيرياب
ب) روش پرسشنامه
ج) روش ماتريس
د) روش كارگاه
هـ) روش پروفرما
و) روش شبيهسازي جايزه
به زعم اينجانب، علاوه بر اين روشها ميتوان از روشهاي پيشنهادي مؤلف باتوجه به پيشنياز استفاده از آنها بهره جست.
ـ روش امتيازي
ـ روش بوردا
ـ روش NGT
ـ روش AHP
ـ روش IMI
قبل از تشريح هريك از اين روشها و كاربرد آنها در ارزيابي و عارضهيابي براساس مدل EFQM لازم است به برخي از مفاهيم اساسي مدل EFQM اشاره داشته باشيم.
مدل EFQM، برمبناي مجموعهاي از مفاهيم بنيادين پايهگذاري شده است. اين مفاهيم در تصوير شماره 5ـ1 نشان داده شده است. براساس اين تصوير تعالي يعني تلاش پيگير و مستمر سازمان و حصول به نتايج براساس هريك از مفاهيم هشتگانه مطرح شده در ذيل :
تصوير شماره 5ـ1ـ مفاهيم بنيادين مدل EFQM
نكته ديگري كه در اين ميان مدنظر است پاسخ به اين سئوال است كه به راستي در سازمان بايد از چه روشهايي براي خودارزيابي استفاده كرد. واقعيات آن است كه روش مشخص و استانداردي براي خودارزيابي وجود ندارد. آنچه كه روي انتخاب يكي از روشها براي انجام خودارزيابي و حتي عارضهيابي اثر ميگذارد، تابع شرايط موجود، سبك رهبري، روحيه كاركنان و نوع نتيجهاي است كه از خودارزيابي مدنظر است. از اينرو، انتخاب هريك از روشهاي خودارزيابي معايب و مزاياي خود را در پي خواهد داشت. اما، جدول 5ـ1 كه در كتابچه راهنماي ارزيابي EFQM آمده شايد بتواند راهنماي مناسبي براي انتخاب روشهاي خودارزيابي باشد.
جدول شماره 5ـ1ـ راهنماي استفاده از روشهاي خودارزيابي
تلاش مورد نياز
درجه بلوغ سازمان
كم متوسط زياد
قرار داشتن در مسير تعالي ـ پرسشنامه و كارگاه
ـ ماتريس و كارگاه ـ پروفرما
ـ كارگاه تسهيل شده / آماده ـ شبيه سازي نمونهاي جايزه
ـ پروفرما و كارگاه
آغاز اقدامات تعاليخواهي ـ پرسشنامه مقدماتي
ـ ماتريس استاندارد ـ پرسشنامه استاندارد ـ پرسشنامه مشروح
ـ ماتريس انطباق داده شده
بلوغ سازمان ـ استفاده از پرسشنامه مناسب پروفرماي حمايت شده توسط همكاران مختلف (با تخصصهاي مختلف) ـ شبيهسازي جايزه
5ـ4ـ1ـ كارت مسيرياب
كارت مسيرياب يك ابزار خودارزيابي براي تعيين فرصتهاي بهبود ميباشد. منظور از مسيرياب كمك به ايجاد فرصت براي تعيين برنامههاي بهبود از طريق خودارزيابي ميباشد. اين كارت درواقع مشتمل بر مجموعه سئوالاتي است كه در سطح حوزههاي نهگانه مدل و يا معيارهاي آن بكار گرفته ميشود و در هنگام خودارزيابي بايد به سرعت به آنها پاسخ داده شود. لذا از اين ابزار نميتوان جهت امتيازدهي استفاده نمود.
براي استفاده از اين ابزار بايستي پس از انتخاب حوزه يا معيار مورد بررسي، به هر يك از سئوالات مرتبط با بخش نتايج يا توانمندسازها پاسخ داده شود. توجه داشته باشيد كه اين سئوالات در چكليستهاي موجود روي CD ضميمه كتاب نيز آمده است. سئوالات كارت مسيرياب عبارتست از :
4ـ5ـ1ـ1ـ سئوالات مرتبط با توانمندسازها در كارت مسيرياب
آيا رويكرد :
• قابل اندازهگيري است؟
• پايه منطقي دارد؟
• بر نياز ذينفعان تمركز دارد؟
• از خط مشي و راهبرد پشتيباني ميكند؟
• با ساير رويكردهاي مرتبط سازگاري دارد؟
• پايدار است؟
• خلاقانه است؟
• قابل انعطاف است؟
آيا اجرا و استقرار رويكرد :
• در تمامي گستره مستعد و لازم سازمان تحقق يافته است؟
• تمام پتانسيل / قابليت آن بكار گرفته شده است؟
• به تمامي منافع برنامهريزي شده دست يافته است؟
• نظام يافته (سيستماتيك) است؟
• درك و مورد پذيرش تمامي ذينفعان قرار گرفته است؟
• قابل اندازهگيري است؟
آيا رويكرد و چگونگي استقرار آن :
• براي حصول اطمينان از اثربخشي آن بطور منظم اندازهگيري ميشود؟
• ايجاد كننده فرصتهاي يادگيري ميباشد؟
• با الگوهاي (Benchmarking) موجود مقايسه ميشود؟
• براساس نتايج يادگيري و اندازهگيري عملكرد، بهبود مييابد؟
آيا نتايج :
• همه ذينفعان مرتبط را پوشش ميدهد؟
• نشان دهنده نتايج پيامدهاي كليه رويكردهاي مرتبط و استقرار آنها ميباشد؟
• داراي روند عملكرد مثبت و پايدار ميباشند. اگر بله براي چه مدت؟
• داراي هدف مشخص هستند، اگر بله آيا به آنها دست يافتهاند؟
• با عملكرد ديگران مثل رقبا، متوسط صنعت يا بهترينها مقايسه شدهاند؟
• بخوبي با ديگران رقابت ميكنند؟
• نشاندهنده رابطه علت و معلولي در ارتباط با رويكردها هستند؟
• با محدوده مورد بررسي مرتبط هستند؟
5ـ4ـ1ـ2ـ نحوه تعيين وزن معيارهاي هر حوزه
بطور كلي اكثر معيارهاي حوزههاي نهگانه مدل EFQM داراي وزن مساوي هستند. مثلاً معيار a2 فقط ـــ نمره معيارهاي پنجگانه حوزه كاركنان را به خود اختصاص ميدهد.
اما در اين مورد سه استثناي زير وجود دارد كه بايد هنگام امتيازدهي به آنها توجه كرد. اين استثناءها به حوزههاي 6، 7 و 8 باز ميگردد. اين استثناءها عبارتند از :
1ـ معيار a6، 75% و معيار b6، 25% از امتياز حوزه 6 را به خود اختصاص دادهاند.
2ـ معيار a7، 75% و معيار b7، 25% از امتياز حوزه 7 را به خود اختصاص دادهاند.
3ـ معيار a8، 75% و معيار b8، 25% از امتياز حوزه 8 را به خود اختصاص دادهاند.
اين موضوع در جدول شماره 5ـ2 به خوبي نشان داده شده است.
5ـ6ـ روش پرسشنامه
روش پرسشنامه يكي از سادهترين و آمادهترين روشها است كه سئوالات آن براساس شرايط موجود و وضعيت مطلوب سازمان قابل طراحي و تهيه است. اين روش در عين حال يكي از روشهاي مناسب براي جمعآوري اطلاعات در مورد ادراكات و تصورات كاركنان در داخل سازمان است. معمولاً پرسشنامهها به دو صورت دوجوابي با جوابهاي بله / خير و پرسشنامههاي چهارگزينهاي تهيه ميشوند. نمونهاي از اين پرسشنامهها ذيلاً نشان داده شده است.
لازم به يادآوري است كه در اين پرسشنامه هريك از گزينههاي A، B، C و D با تعابير زير تعيين ميشوند :
A = كاملاً تأمين شده است.
B = پيشرفت قابل ملاحظهاي دارد.
C = پيشرفت اندكي دارد.
D = هنوز اقدامي در اين مورد نشده است.
الف) نمونه پرسشنامه دو گزينهاي
در ادامه به برخي از ملاحظات عمومي كه بايد هنگام استفاده از روش پرسشنامه به آنها توجه كرد اشاره ميكنيم.
پرسشنامههاي مورد استفاده جهت اندازهگيري رضايت مشتري در چهار مرحله تهيه ميشوند :
1ـ نحوه انتخاب سئوالات پرسشنامه
2ـ انتخاب طرح پاسخنامـه
3ـ مقدمه پرسشنامه
4ـ تعيين محتـواي نهايي پرسشنامـه
هر پرسش بايد واجد شرايط زير باشد :
مبهـم نبـاشد
كاملاً مشخص بـاشد
مرتبط با موضـوع بـاشد
سئوالات بي طرفانـه بـاشد
كاملاً با هدف و منظور معين و مشخص مطرح شده باشند.
موجز و مختصر باشند
در آنها كلمات زايد به كار نرفته باشد
پاسخ دهنده قادر به درك دقيق منظور سئوال باشد
سئوال بايد يك پرسش را بپرسد
سئوال نبايد شامل دو عبارت منفي باشد
ويژگي پاسخنامه مورد استفاده در پرسشنامه :
روش فهرست بازبيني : در اين حالت كيفيت محصول يا خدمت از طريق نكات مثبت و با پاسخ آري يا خير مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
روش مقياس ليكرت : در اين حالت كيفيت خدمت يا محصول با نحوه پاسخ به هر پرسش مشخص شود. در روش ليكرت فرد ميتواند به هر سئوال با درجات مختلف پاسخ بدهد.
يادآوري: در روش ليكرت ميتوان از امتيازهاي مقياسبندي شده براي پاسخ به سئوالات استفاده كرد.
5ـ7ـ روش استفاده از ماتريس
در اين روش هدف آن است كه جدول ميزان موفقيت سازمان در نيل به حوزههاي نهگانه مدل تعالي سازماني EFQM تهيه شود. اين روش اساساً از مجموعهاي از جملاتي تشكيل يافته است كه درجه حصول سازمان به معيارهاي EFQM را براساس مقياسهاي 1 تا 10 يا مشابه با آن نشان ميدهد. البته اگرچه خيلي از سازمانها از نظر شرايط خاصي كه دارند و وضعيت با هم متفاوت هستند اما ماتريس روشي آسان و ساده در تعيين ميزان موفقيت سازمان براساس مدل EFQM است.
مراحل استفاده از روش ماتريس به قرار زير است :
مرحله اول : اجراي برنامه توجيهي
در اين برنامه اعضاءتيم ارزيابي با روش تهيه ماتريس آشنا شده و انتظاراتي كه از اين ارزيابي ميرود براي آنها تشريح ميگردد.
مرحله دوم : رتبهدهي توسط افراد
بعد از برنامه توجيهي، هريك از اعضاءتيم يك نسخه كامل از ماتريس را دريافت كرده و پس از مطالعه آن، رتبه مورد نظر خود را براساس هريك از حوزهها مشخص ميكنند. بعلاوه راهنماي انجام اينكار نيز در اختيار اعضاء تيم قرار ميگيرد.
مرحله سوم : برگزاري جلسه اجماع / توافق جمعي
معمولاً پس از يك هفته از گذشت رتبهدهي توسط افراد، اعضاءتيم يك روز كاري كامل را به دعوت تسهيل كننده (Facilitator) گرد هم ميآيند تا جلسهاي را تحت عنوان جلسه اجماع / توافق جمعي برگزار نمايند. اگرچه تسهيل كننده خود ارزيابي آموزش ديده است، نقش او تصميمگيري در مورد رتبه هريك از مطالب مندرج در ماتريس نيست، بلكه نقش وي استفاده از روشهاي پرسش و پاسخ و بكارگيري مهارتهاي تسهيل كنندگي براي كمك به اعضاء تيم در نيل به توافقي مشترك براي تعيين رتبه هريك از حوزهها است. (توجه داشته باشيد كه در اين جلسه بايد توافق جمعي در مورد رتبهها حاصل شود). قاعدتاً اين توافق به معني آن نيست كه همه يك رتبه را براي معيارها يا حوزههاي مورد ارزيابي تعيين نمايند. بلكه هدف شفافسازي موضوع و تبادل اطلاعات بين افراد جهت رفع ابهامات موجود و كمك به ايشان براي تعيين رتبهاي مناسب است. از اينرو شايد مناسب باشد كه نه تسهيل كننده و نه افراد ديگر اعضاء تيم را در مورد افشاء رتبهاي كه تعيين كردهاند تحت فشار قرار نداده و فقط اطلاعات لازم را جهت تصميمگيري درست در اختيار ايشان قرار بدهند. از سوي ديگر، ممكن است برخي از تيمها، براي برخي از افراد بنابه دلايلي مثل تخصص و مسئوليتي كه دارند امتياز / وزن خاصي درنظر بگيرند كه در اينصورت ميتوان آنرا در تعيين رتبه نهايي اعمال كرد.
مرحله چهارم : تهيه برنامههاي عملي / اقدامات اصلاحي
مرحله آخر در استفاده از ماتريس، برگزاري جلسات اقدامات اصلاحي است كه در آن اعضاءتيم ارزيابي با استفاده از نتايج رتبهبندي به روش اجماع و نتايج حاصل از مذاكراتي كه داشتهاند، برنامه اقدامات اصلاحي خود را براي بهبود تهيه و اجرا ميكنند. اين روش براي تيمهاي كوچك كاري خيلي مناسب است. از سوي ديگر اين روش براي تكرار كارگاههاي ارزيابي در فواصل هر شش يا دوازده ماه بعنوان بازنگري و بررسي مستمر ميزان بهبود حاصله مفيد و اثربخش است.
در صفحات بعدي جدول شماره 5ـ3 نمونهاي از روش ماتريس كه براي بخش خدمات اطلاعات مديريت در يك سازمان فرضي به نام يورو كنترل (Eurocontrol) تهيه شده نشان داده شده است.
پس از آمادگي تيم براي استفاده از روش ماتريس، به هريك از افراد يك راهنما طبق جدول شماره 5ـ3 داده ميشود و سپس يك جدول خالي بصورت جدول شماره 5ـ4 در اختيار ايشان قرار ميگيرد تا براساس راهنماي امتيازدهي طبق جدول شماره 5ـ5 امتيازات را تعيين نمايند. در ادامه مسئولين ارزيابي با جمعآوري نظرات افراد طبق جدول نحوه محاسبه نمره (جدول شماره 5ـ6) امتيازات هر حوزه را استخراج مينمايند.
5ـ8ـ روش استفاده از كارگاه
امتياز روش استفاده از كارگاه اين است كه اجراي اين روش مستلزم مشاركت فعال كليه اعضاء تيم مديريت واحدي است كه قصد انجام ارزيابي را دارند. زيرا ايشان مسئول جمعآوري دادهها و ارايه آن در كارگاه به همكاران خود هستند. اين مهم نقطه شروعي براي حصول تيم مديريت به يك اجماع است.
تجربه نشان داده است كه وجود دو نفر، كه بطور كامل تحت آموزشهاي ارزيابي قرار گرفتهاند، براي تسهيل اين فرآيند لازم است. در بهترين شرايط، يكي از ارزيابان بايستي از واحد ارزيابي شونده باشد و نفر بعدي از واحد ديگري از سازمان و يا از بيرون از آن انتخاب شود.
اين روش داراي پنج مرحله آموزش، جمعآوري دادهها، تشكيل كارگاه امتيازدهي، توافق روي اقدامات اصلاحي و فرآيند بازنگري اين اقدامات براساس برنامههاي اجرايي است.
ذيلاً هر يك از اين مراحل تشريح ميگردد :
5ـ8ـ1ـ آموزش
اساساً آموزش سيستم مديريت با انجام برخي از كارهاي اوليه آغاز ميگردد، بطوريكه در اين مورد صرف حدود 3 ساعت وقت براي مطالعه اوليه يك قضيه موردي ( case study ) مرتبط با EFQM پيش از مشاركت آنها در برنامه يك روزه آموزش، كاري معمول و پسنديده است. در جلسه صبح روز آموزش همه اعضاء تيم، تحت آموزش آشناسازي با مدل EFQM و نحوه امتيازدهي آن قرار گرفته و سپس كار روي يك قضيه موردي را آغاز ميكنند. در بعدازظهر همان روز، آنها با يك شبيهسازي اجمالي از كارگاه امتيازدهي آشنا ميشوند، كه آنها را قادر ميسازد تا در مورد مباحث قابل بررسي به توافق برسند، كه اين خود موجب ميشود كارگاه اصلي (كه تقريباً 4 تا 6 هفته بعد برگزار ميشود) مؤثرتر برگزار شود.
5ـ8ـ2ـ جمعآوري دادهها
تجربه سازمانهايي كه از روش كارگاه استفاده كردهاند نشان دادهاست كه دادههاي جمعآوري شده براساس اين روش، ميتوانند يكي از اولين فرصتهاي يادگيري براي تيم مديريت باشدو زمان كافي مورد نياز است تا تيم مديريت بتواند اين وظيفه را انجام بدهد.
5ـ8ـ3ـ كارگاه امتيازدهي
در اين مرحله اعضاء تيم مديريت به تشريح هر يك از زير معيارها ميپردازند. نكته مهم بررسي هر 9 معيار در كارگاه است. حاصل اين بررسيها ممكن است اعضاء را به آنجا برساند كه بهتر است كار ارزيابي از حوزه رهبري شروع نشود و اينكار از ساير حوزهها شروع شود. در اين روش ممكن است مراحل زير مورد استفاده قرار بگيرند:
ـ تشريح معيارهاي مورد استفاده براي ارزيابي توسط اعضاء تيم
ـ ارايه اطلاعات جمعآوري شده در مورد هر حوزه / معيار توسط اعضاء تيم
ـ كنترل اطلاعات جمعآوري شده و تصحيح آنها توسط اعضاء تيم
ـ بحث و تبادل نظر و دستيابي به اجماع در مورد نقاط قوت و نواحي قابل بهبود
ـ نمره دادن توسط هر يك از اعضاء تيم
ـ جمعبندي نمرات
ـ نيل به توافق جمعي
توجه داشته باشيد كه در اين مورد ميتوانيد از روشهاي مناسب جمعآوري اطلاعات از افراد استفاده كنيد. البته موضوع مهم در جمعآوري اطلاعات به روش كارگاه، امكان يا عدم امكان جمعآوري افراد در يك كارگاه است كه اين كار حتي ممكن است از طريق يك كنفرانس هم انجام بشود. بهرحال چنانچه امكان جمعكردن افراد در كارگاه وجود داشته باشد ميتوان از روشهاي معمول از جمله روش NGT استفاده است. در غير اينصورت شايد بتوان از ساير روشها از جمله Borda استفاده نمود. ذيلاً شرايط استفاده از هريك از روشها تشريح شده است :
الف) معرفي روش NGT (تكنيك گروه غير واقعي)
تكنيك گروه غير واقعي يا NGT توسط آندره دلبك و آندروفان ون در سال 1968 و براساس مطالعات اجتماعي ـ روانشناختي در مورد كنفرانسهاي تصميمگيري، بررسي مسايل مهندسي صنعتي، طراحي برنامههاي فضايي ناسا و مطالعات اجتماعي كار در مورد مشاركت شهروندان در برنامهريزيها، تهيه و ارائه شده است. اين تكنيك ويژگيهاي روشهايي مثل نوشتن افكار، طوفان ذهني و تكنيك رأيگيري را شامل شده و روشي است كه بطور گسترده در سازمان براي خلق ايدهها و مسايل برنامهريزي مورد استفاده قرار ميگيرد.
كلمه غير واقعي (Nominal) (به معني بيصدا و مستقل) به فرآيندي اشاره دارد كه طي آن افراد دور هم جمع ميشوند و امكان ارتباط شفاهي بين اعضاء گروه ممنوع است. خلق ايدههاي ظاهري در يك گروه ميتواند نفوذ افراد گروه را بر سايرين كاهش دهد. اين روش همچنين تساوي رأي را بين شركت كنندگان و همه اعضاء برقرار و نفوذ آنها را در تصميمات گروهي از طريق رأيگيري و تنظيم اولويتها برقرار ميسازد.
NGT به صورت گسترده در بخشهاي بهداشتي، خدمات اجتماعي، آموزش و پرورش، صنعت و سازمانهاي عامالمنفعه مورد استفاده قرار گرفته است.
الف ـ1ـ فرآيند و مراحل استفاده از تكنيك گروه غير واقعي
يادآوري : زماني از اين روش استفاده ميشود كه امكان جمع كردن افراد با هم در يك اتاق فراهم باشد.
مراحل استفاده از روش NGT با شرايط يك جلسه فرضي آغاز ميگردد. بطوريكه شخص برنامهريز در اين مورد گروهي را بين 5 تا 9 نفر از افرادي كه تجربه، تخصص يا اطلاعات مستقيم در مورد موضوع مورد بررسي را دارند انتخاب مينمايد. افراد انتخاب شده روي صندليهايي كه دور تا دور يك ميز U شكل چيده شدهاند مينشينند كه در گوشه باز آن يك نمودار قراردادهشدهاست. صندليها بايد به اندازه كافي از يكديگر فاصله داشتهباشند تا امكان ارتباط افراد با يكديگر وجود نداشتهباشد. قبل از شروع جلسه، بايد برخي لوازمالتحرير مثل فيليپچارت، يك بسته كارت 5×3، يك رول كاغذ، فرمهاي رأيگيري، قلم، كاغذ، مداد و غيره در اختيار افراد شركتكننده قرارداده شود. بدين ترتيب ميتوان مراحل NGT را بشرح زير برشمرد :
مرحله اول : معرفي جلسه
مسئول گروه، جلسه را با تشكر از سازمان و افراد شركت كننده، به خاطر فرصتي كه براي بررسي مسئله فراهم نموده است آغاز مينمايد. اظهارات مسئول گروه بايد صميمانه و گرم باشد.
مرحله دوم : ثبت ايدهها و افكار روي كاغذ بدون سر و صدا
در اين مرحله اعضاء گروه بدون سروصدا و گفتگو با يكديگر، ايدهها و نظرات خود را روي فرم اظهارنظر گروهي ثبت مينمايند.
مرحله سوم : ثبت جمعي نظرات
در پايان دوره زماني تعيين شده (ده تا پانزده دقيقه) ايدهها ونظرات اعضاء گروه روي تابلو (يا فيليپچارت) يا تخته نوشته شده و در معرض ديد گروه قراردادهميشود. ثبت جمعي نظرات يعني رفتن مسئول برگزاري جلسه پاي تابلو و نظرخواهي نوبتي از اعضاء در مورد نظرات ارائه شده. مسئول گروه نظرات اعضاء گروه را روي تابلو نوشته و سپس به نوبت به نظرخواهي از نفرات بعدي ميپردازد. طي اين مرحله بايد از نظرات مختلف و متضاد حمايت شود.
مرحله چهارم : مذاكره جمعي براي روشن شده موضوع
هدفاينمرحلهروشنشدن،تصحيح، ردياپذيرش يك ايده يااضافهكردن ايدههايجديدازطريق انجام مذاكرات لازم است. با اينحال اين مرحله به اعضاء اين امكان را ميدهد كه بدون بحث با يك ايده مخالفت نمايند.
مرحله پنجم : نظرخواهي اوليه در مورد اهميت موضوعات
در اين مرحله، اعضاء گروه بايد قضاوتهاي تكتك اعضاء را با هدف تعيين اهميت نسبي هريك از موضوعات جمعبندي كنند. مراحل فرعي اين مرحله عبارتست از :
الف) درخواست از شركت كنندگان براي انتخاب بين 5تا9 ايده مهم ازبين فهرست كامل ايدههاي ارائه شده
ب) قراردادن هريك از ايدههاي مهم روي يك كارت جداگانه 5×3
ج) رتبهدادن يا امتيازدهي اولويتدار انتخاب شده، مثل اختصاص امتياز 7 به خيلي مهم يا بهترين ايده و يك به كم اهميتترين يا بدترين ايده و الي آخر. (البته اگر شركت كنندگان هفت عامل اولويتدار را از فهرست اصلي انتخاب كنند)
د) محاسبه كارتها و بهمزدن (قاطي كردن) آنها به منظور بينام كردن آراء
ه ) شمارش آراء و ثبت نتايج روي تابلو
مرحله ششم : بررسي اوليه آراء
در اين مرحله هدف مشخصكردن آراء متضاد و مذاكره مجدد براي مشخص كردن و رسيدن به آراء اقليت يا اكثريت در مورد يك موضوع است. اين مذاكرات كه براي اولويتبندي آراء انجام ميشود، معمولاً منجر به تعريف مجدد برخي از ابعاد مسئله ميشود، ولي هدف آن نيست كه افراد وادار به تغيير آراء اوليه خود بشوند.
مرحله هفتم : رأيگيري نهايي
اين رأيگيري قضاوتهاي فردي را در يك تصميمگيري گروهي تركيب و ادغام ميكند. روش مورد استفاده براي بدستآوردن نظرنهايي معمولاً با آنچه كه در رأيگيري اوليه (مرحله5) انجام شده يكسان است. البته در اين مرحله احتمال استفاده از تكنيكهاي رأيگيري موشكافانهتر نيز مثل درجهبندي وجوددارد. استفاده از روشهاي رأيگيري موشكافانه به درجه صحت قضاوت موردنظر و ميزان اطلاعات ارائه شده توسط گروه بستگي دارد.
الف ـ 2ـ امتيازات و نقاط ضعف NGT
امتيازات استفاده از NGT عبارتست از :
1ـ اين روش از امتيازاتي مشابه با امتيازات روشهاي ثبت افكار، مثل حذف تضادهاي بين افراد و / يا تسلط يك يا بيشتر اعضاء گروه برخوردار است.
2ـ اين روش مراحل جداگانهاي را براي خلق و ارزيابي ايدهها فراهم ميآورد.
3ـ اين روش از تمركز نابهنگام روي يك ايده جلوگيري ميكند.
4ـ اين روش هم رضايتكاري و هم رضايت اجتماعي ـ احساسي را براي شركت كنندگان در بررسيها فراهم ميآورد.
5ـ اين روش به اعضاء اجازه ميدهد كه بدون اجبار در مورد يك ايده مذاكره كرده و حتي آنرا قبول نكنند.
6ـ روش NGT ايجاد امكان قضاوت رياضي ازطريق رتبهبندي يا درجهبندي صحت قضاوت را افزايش ميدهد.
7ـ با جابجاكردن ترتيب آراء افراد، زمينههايي كه نيازمند بررسي يا مذاكره بيشتر هستند مشخص وروشن ميشود.
8ـ اين روش امكان كفايت مذاكرات را كه در روشهاي ديگر وجود ندارد ايجاد ميكند.
نقاط ضعف NGT عبارتست از :
ـ اين روش نيازمند مهارت خيلي زياد مسئول گروه در زمينه مراحل و نحوه اجراي اين تكنيك ميباشد.
ـ يك سئوال خوب در روش NGT بايد ارايه و از پيش تهيه شود تا از بروز اشتباه در اين زمينه جلوگيري بعمل آيد.
ـ اين روش مستلزم آن است كه افراد داراي مهارتهاي زيادي در نگارش باشند.
ـ روش رتبهبندي ميتواند به خاطر نفوذ برخي از اعضاءگروه تحت تأثير قرار بگيرد. كه اين خود موجب كاهش دقت در نظرات و ارجحيتهاي گروه ميشود.
ـ اين روش فقط با يك سئوال در هر لحظه كار دارد، بطوريكه ميتوان آنرا يك تكنيك تك هدفه ناميد.
ـ استفاده از اين روش براي گروههاي داراي تعداد زياد اعضاء سنگين و وقتگير است.
يادآوري : كاربردهاي خاص NGT عبارتست از شناسايي مسائل، خلق ايدهها، شناسايي راهحلها و اولويتبندي آنها
ب) معرفي روش Borda
امروزه موضوع تصميمگيري درست در زمان مناسب به يكي از ضروريترين و حياتيترين موضوعات براي تصميمگيرندگان تبديل شدهاست. بعنوان مثال، انتخاب برنده جايزه نوبل، يا پيداكردن فردي براي پركردن يك شغل خالي كار سختي است، زيرا در چنين شرايطي افراد واجد شرايط بسياري وجوددارند كه بايد از بين آنها يكي را انتخاب كرد. در چنين مواردي، ما بايد مقايسه كنيم، گروهبندي كنيم، رتبهبندي يا امتيازبندي كنيم تا بهترين گزينه را انتخاب كنيم و اين واقعاً كار سختي است.
معمولاً در تصميمگيريها مراحلي را بايد به شرح زير انجام داد:
ـ مرحله مقدماتي
ـ مرحله غربال كردن / جداسازي
ـ مرحله ارزيابي
ـ مرحله تصميمگيري
مرحله مقدماتي، دربرگيرنده حصول اطلاع از وضع موجود و جمعآوري اطلاعات در مورد موضوع مورد بررسي است. مرحله غربال كردن / جداسازي، روشهاي مختلفي براي حذف كانديداهاي غير واجد شرايط را شامل ميشود. مرحله ارزيابي در برگيرنده بازنگري و بررسي اطلاعات و مدارك موجود و در نهايت مرحله تصميمگيري، مرحله تهيه فهرست دلايل له يا عليه هريك از كانديداها ميباشد. در اين قسمت روش تصميمگيري گروهي براي حل مسائل تشريح ميگردد. اين مهم با ارائه نگرش رياضي و سيستماتيك براي تصميمگيري گروهي يا دستجمعي تحت شرايط وجود معيارهاي چندگانه انجام ميشود. از سوي ديگر، اين نگرش، كاربرد روشهاي ترتيبي و اصلي را در مورد موضوع نشان ميدهد. در نگرش رياضي و سيستمي، معيارها هم ميتوانند بصورت كمّي كه قابل اندازهگيري هستند و هم بصورت كيفي كه قضاوتي بوده و اندازهگيري آنها مشكل است ارائه شوند. نمونهاي از معيارهاي كمّي عبارتست از تجربه شغلي و يك نمونه از معيارهاي كيفي ويژگيهاي فردي مثل روحيه استقلال طلبي يا وابستگي فرداست.
احتمالاً پر استفادهترين تكنيك ارزيابي طبقهبندي، رتبهبندي، امتيازدهي و تابع مطلوبيت است كه همگي آنها نشاندهنده ارجحيتها در مورد گروهي از داوطلبين تحت ملاحظاتي خاص است. نگرش ترتيبي، كه دربرگيرنده طبقهبندي كانديداها است، توسط دانشمندان مختلفي مورد بحث قرارگرفتهاست. بعلاوه نگرش اصلي، كه در برگيرنده امتيازدهي به كانديداها است نيز توسط عده ديگري از صاحبنظران مورد بررسي قرار گرفته است.
اگر يك كانديد، از همه جوانب نسبت به سايرين در اولويت قرار ميگرفت، مشكلي بوجود نميآمد و اساساً اين روشها نيز توسعه پيدا نميكرد، اما اغلب، چند كانديد در برخي از معيارها و مشخصات خيلي شبيه هم هستند و از اين رو است كه بايد از روشهاي مناسبي براي ارزيابي آنها استفاده كرد.
ب ـ 1ـ گسترش مدل عمومي روش بوردا (Borda)
فرض كنيد كه M كانديدا را بايد توسط اعضاء كميته/گروه ارزيابي كنيم. افراد از P معيار براي انجام اين ارزيابي استفاده ميكنند (هر عضو كميته/گروه ممكن است معيار مشابهي با سايرين داشته و يا نداشتهباشد).
علامت Aki=[ai1 ,. . . .,aip]k به معني آن است كه كانديداي I براساس معيار از 1 تا P توسط عضو Kام كميته مورد ارزيابي قرارميگيرد. علامت Akj=[aij ,. . . .,amj]k به معني آن است كه معيار J توسط عضو Kام كميته براي ارزيابي همه كانديداها از 1تا m بطوريكه m تعداد كانديداها را نشان ميدهد مورد استفاده قرار گرفته است.
راهحل اين مسئله عبارتست از ارزيابي هريك از كانديداها توسط n عضو از اعضاء كميته با استفاده از معيارهاي متعدد P و اين فرآيند را ميتوان در قالب تابع زير خلاصه كرد :
اين تابع را ميتوان از طريق رتبهبندي، درجهبندي، امتيازدهي يا نظرخواهي بدست آورد. توجه به اين نكته مهم است كه تابع فوق، كليه معيارهاي متفاوتي را كه اعضاءكميته در قضاوت در مورد كانديداها مورد استفاده قرار ميدهند، شامل ميشود.
مرحله بعدي، استفاده جداگانه يا توأم از تابع ترتيبي (مثل رتبهبندي) و يا تابع اصلي (مثل درجهبندي يا امتيازدهي) است.
ب ـ 2ـ معرفي روش بوردا Borda))
ماتريس ارايه شده در قسمت فوق، دربرگيرنده كليه اطلاعات مربوط به يك مسئله است. اين ماتريس شامل كليه معيارهاي مورد استفاده براي رتبهبندي كانديداها توسط كليه اعضاءكميته است.
در اين روش هر يك از اعضاء كميته از معيارهايي مشابه براي پيدا كردن معيار ارزيابي همه كانديداها استفاده ميكنند، بطوريكه در اين حالت اعضاء كميته روي نوع معيارهاي مورد استفاده توافق دارند. بطوريكه براي هريك از معيارهاي (l=1,. . .,P)l ماتريس زير در اختيار است :
سپس ميتوان از روش امتيازدهي بوردا براي ارزيابي هريك از كانديداها توسط اعضاءكميته / گروه استفاده كرد.
در اين مورد، از آنجا كه m تعداد كل كانديداها است، اولين كانديد ميتواند امتياز m-1، دومين m-2 و ... را دريافت نمايد. سپس كانديداي داراي بيشترين امتياز براساس سيستم ارزيابي بوردا، كه در واقع جمع همه امتيازات بورداي اعضاءكميته است، اولين رتبه و دومين امتياز دومين رتبه و ... را دريافت مينمايد.
حالا، يك ماتريس منظم شده جامع داريم كه فرم زير را شامل ميشود :
بطوريكه :
بطوريكه [a1ij] رتبهبندي كانديد i تحت معيار j را نشان ميدهد. با اينحال احتمال دارد كه برخي معيارها از ساير معيارها اهميت بيشتري داشته باشند.
در اين حالت، كميته ميتواند امتياز بيشتري را براي آن معيار درنظر بگيرد. بدين منظور، ما نيازمند داشتن بردار وزنها يا W = {W1, . . .,WP} هستيم كه در آن Wi وزن اختصاص داده شده به معيار i ام و Wi = 1
است.
اين ارزشها يا وزنها را ميتوان از طريق تابع بردار ويژه پيدا كرد كه متعاقب آن اعضاء كميته همه معيارها را يك به يك يا از طريق روشهايي ديگر مقايسه ميكنند.
در ادامه بايد ماتريس توافقي را فرموله كرد. اين ماتريس يك ماتريس مربع m×m غير منفي است كه در آن هر عنصر ijl گوياي اعداد مرتب شدهاي است كه وضعيت كانديد i ام را در موقعيت j ام براساس معيار L نشان ميدهد. مجموعه وزنها براي معيارها بايد در فرآيند تصميمگيري مورد استفاده قرار گرفته و بتوان ماتريس توافقي موزون زير را بدست آورد.
كه در آن =1 ijl اگر كانديد iام در محل jام قرار بگيرد، كه در غير اين صورت ijl برابر صفر خواهد بود. ما در پي مرتبط كردن كانديد iام با شماره رتبه jام به گونهاي هستيم كه جمع ارزش وزني تخصيص يافته مربوطه تا حد امكان بزرگ باشد. اين مهم را ميتوان از طريق حل مسئله معروف تخصيص در برنامهريزي خطي حل كرد :
به شرطي كه
بطوريكه Xij = 1 اگر j به I تخصيص داده شد و گرنه Xij = 0 است.
مثال : در اين مثال 6 نفر متخصص (A1 تا A6) در زمينههاي مختلف 5 راهكار A2 تا A6 را مطابق با معيارهاي سه گانه S3 و S2 و S1 رتبهبندي كردهاند.
بدين ترتيب ما شش ماتريس رتبهاي ترتيبي به شرح زير خواهيم داشت :
در حالت وجود معيارهاي پذيرفته شده، براي هر معيار ماتريسي تشكيل ميشود كه دربرگيرنده همه قضاوتها و راهكارهاي مختلف است.
امتيازات 4، 3، 2، 1 و 0 به ترتيب به اولين رتبه، دومين رتبه و ... و پنجمين رتبه داده ميشود. نتايج اين اقدامات به شرح زير است :
براي معيار S1 خواهيم داشت :
بطوريكه كانديداي داراي بيشترين امتياز بوردا، در اولين رتبه قرار دارد. از اينرو، تنظيم اولويتهاي راهكارها براي معيار S1 عبارتست از a4، a5، a2، a3، a6 . به همين ترتيب تنظيم اولويتهاي راهكار براي معيار S2 عبارتست از ~ a5، a4، a2، a6، a3 . كه در آن علامت ~ نشان دهنده آن است كه امتياز a4 و a5 مساوي است. در نهايت اولويتبندي راهكارها براساس معيار S3 عبارتست از (a4، a2، a5، a6، a3)
و در نهايت ماتريس رتبه ترتيبي گروهي به شرح زير خواهد بود :
ارزش 5/4 بدان معني است كه راهكارهاي 4 و 5 بطور مشترك امتياز 4 و 5 را كسب كردهاند.
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :